Saturday, January 24, 2009

x puas hati?

aku nk direct citer psl post kali ini tanpa mukadimah panjang... aku ingin menyenaraikan sedikit kebaikan hospital kerajaan :

1. Hospital kerajaan mempunyai peralatan tercanggih dan termahal berbanding hospital swasta kerana mereka mempunyai bajet tahunan yg konsisten.

2. Semua Dr surgeri pakar yg terkenal adalah masih ttp berkhidmat di kebanyakkan hospital kerajaan. Maka sila ubah pemikiran jika anda rasa Dr pakar adalah Dr2 dari hospital swasta sahaja dimana ianya x btul.

3. Bayaran utk perkhidmatan pelanggan dan rawatan adalah 5-10 kali lbih murah dari hospital swasta.

4. Kakitangan hospital kerajaan adalah 10-20 kali lbih terlatih dan berpengalaman dari kakitangan hosp swasta. Ini adalah disebabkan nisbah bilangan rawatan pesakit yg jauh lbih tinggi berbanding hospital swasta serta kepelbagaian penyakit dan kondisi pesakit yang dirawati.

5. Ubat yang digunakan di hospital kerajaan telah disubsidi dan lebih baik berbanding hospital swasta.

6. Peratusan kejayaan surgeri adalah lbih tinggi di hospital kerajaan berbanding swasta.

oh dan ade lagi sbnarnye...ini hanyalah merupakan sebahagian daripadanya sahaja..bukan tujuan aku utk mengatakan yg hosp kerajaan adalah lbih baik dari hosp swasta, ttp at least jgn ade tanggapan yg terlalu burok dan negative sehingga menidakkan kebaikan diatas...

keburukan?

Banyak woo....hahaha Yup, stiap perkara mesti ade baik buruknye....aku tau yg ade bnyk komplen dari pesakit2 hospital kerajaan mengenai mutu perkhidmatan dan layanan kakitangan yg cukup berbeza di kedua2 hosp ini..ini adalah bersifat individu dan bukan menyeluruh.. ingin aku jelaskan yg x semua bhg atau unit hosp adalah seperti yg dituduh oleh ramai org sbnarnye..

adalah sukacite dimaklumkan yg ade sesetengah pesakit atau waris pesakit juga yg cuba bersikap demanding dan meminta perkara yg x logik juga bersikap kasar(verbal & non-verbal) terhadap staf hosp. Ramai dari mereka yg tidak rasional dan berfikir mengenai sesuatu perkara sblum bercakap dengan kakitangan hospital sehingga berlaku perbalahan..jgn cuba menegakkan benang basah dgn menggunakan slogan 'customers always right' (korg tau ia bersifat x adil sbnarnye) kita semua adalah manusia dan mmg x logik klu kite x melakukan kesalahan..jgn hanye tau menuding jari ke pihak lain jika kesalahan diri sendiri pun x terkaji..

walaubagaimanapun aku ttp meminta maaf sgt2 bg pihak kakitangan kerajaan yg malas ni..(aku xde wktu minum kopi, wktu goyang kaki dan waktu yg bebas spt anggapan sesetengah pihak...)

adiosss....nO pAin mOre gAin!

2 comments:

  1. maaf mencelah(cess,bajet baik aku nih)
    yup..gue adlh slh sorng manusia yng agk prejudis thadap gov hosp.. http://nughulepark.blogspot.com/2009/01/gov-hospitalstafsucks.html

    tp,ianya bsebab..mngkin gue yng prejudis dn tbawa2 keprejudisan itu...
    namun, hakikatnya,mmg ramai yang "busuk" berbanding yng "wangi"...mngkin tkanan idup kot!..haha
    walau bkali cuba tkr persepsi nie,ssh ar cz tiap kali gue g jer,ade je yng nk pedajal idup..
    br nk tkr mood,trus rse "tkpola ehh,len kali ajo!"

    ReplyDelete
  2. haha..btul2, ramai yg merasakan sama even staf hosp juga tidak terkecuali..tp hakikatnya kakitangan kerajaan ini bnyak terhimpit dgn unnecessary procedures dan kerenah birokrasi yg sungguh melecehkan..

    ini juga sedikit sebanyak dipengaruhi oleh mentaliti org2 'kite' yg mmg suke mengambil mudah atau enteng sesuatu perkara...

    moga kakitgn hospital kerajaan dpt berubah setanding atau mungkin melangkaui kualiti hosp swasta pada masa hadapan..

    ReplyDelete